Best View in Explorer 9+, Firefox 4+, Chrome 10+ or Opera 11+;
Download the new version and install:
فراخوانی ...
 
جمعه 27 مهر 1397 | الجمعه 8 صفر 1440 | Friday 19 October 2018
عملیات روانی
ساخت سیاهی لشکر مجازی توسط ارتش آمریکا نسخه چاپی RSS
  • ساخت سیاهی لشکر مجازی توسط ارتش آمریکا ساخت سیاهی لشکر مجازی توسط ارتش آمریکا
    چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 8:19

    ما بیشماریم! از نوع آمریکایی؛ ارتش آمریکا با ساخت سیاهی لشکر مجازی در فضای شبکه های اجتماعی مجازی نظیر فیس بوک، تاکتیک "ما بیشماریم" و ایجاد هیمنه را دنبال می کند.  نیروی هوایی آمریکا برای اجرای برنامه های تبلیغاتی خود و تغییر اذهان

    ما بیشماریم! از نوع آمریکایی؛
    ارتش آمریکا با ساخت سیاهی لشکر مجازی در فضای شبکه های اجتماعی مجازی نظیر فیس بوک، تاکتیک "ما بیشماریم" و ایجاد هیمنه را دنبال می کند.

     نیروی هوایی آمریکا برای اجرای برنامه های تبلیغاتی خود و تغییر اذهان عمومی نسبت به مسائل مهم، به نرم افزاری رو آورده است تا با استفاده از آ ن بتواند سیاهی لشکر مجازی ایجاد کند و در نهایت از طریق آنها دست به اجماع عمومی و تغییر نگرش ها در رسانه های اجتماعی چون فیس بوک و توییتر بزند.
    در حال حاضر دولت آمریکا برای ساخت این نرم افزار با شرکت HBGary قرارداد بسته است. با استفاده از این نرم افزار که به لحاظ فنی «سرویس آنلاین مدیریت شخصیت» نامیده می شود، یک فرد می تواند دست به ایجاد ارتشی از پروفایل های جعلی بزند.
    متوسل شدن به این حربه ها از این جهت مهم است که آمریکا ثابت می کند که "ما بیشماریم! " و از این طریق در میان مردم جهان این القا را صورت دهد که یک گرایش و موج جهانی نسبت به آنچه که ماموریت این سیاهی لشکر مجازی است وجود دارد و وقتی که مخاطبان با این گرایش همگانی کاذب مواجه می شوند، سعی می کنند که همرنگ جماعت شوند و به این موج همگانی کاذب گرایش یابند. درواقع این یک حربه عملیات روانی است که برای همراه کردن مردم با سیاست های آمریکا صورت می گیرد.

    قابل ذکر است که پس از رسانه ای شدن آگهی مزایده این نرم افزار، دولت آمریکا این آگهی را از روی وب سایت خود حذف نمود. به همین دلیل، نیروی هوایی آمریکا برای مانور در فضای اطلاعاتی آنلاین، یک سری نکات پایه ای و ضروری در مورد رسانه های اجتماعی نیز در قالب دستور العمل ارائه کرده که در زیر تعدادی از آنها آمده است:
    1. عدم ارائه اطلاعات طبقه بندی شده
    2. صحبت و اظهار نظر در خصوص حوزه کاری و فعالیت خود
    3. ارائه صحبت های معتبر
    4. بیان نظرات شخصی، به گونه ای که مشخص باشد این نظرات شخصی است و نه نظرات سازمان یافته
    5. معرفی خود جهت اعتبار بیشتر بخشیدن به گفته های خود
    6. رعایت جانب احتیاط در ارائه اطلاعات
    7. در صورت استفاده از عکس یا فیلم برای معرفی خود، از تصاویر و پشت صحنه های روشن و مناسب استفاده شود تا میزان پذیرش و مقبولیت پیام نیز افزایش یابد.
    8. بهره گیری از عقل سلیم. از بیان عباراتی که معمولاً در حضور والدین خود اجتناب می کنید، در فیلم ها و گفته های خود نیز اجتناب کنید. همچنین به هنگام ارائه اطلاعات شخصی از جمله آدرس، شماره تماس و غیره با دقت عمل کنید چرا که ممکن است این اطلاعات در اختیار سارقان یا دشمن بیفتد.
    9. از انجام ریسک های حساب شده هراس نداشته باشید. برای اتخاذ بهترین تصمیم، متغیرهای بالقوه را تا جای ممکن در نظر بگیرید.
    دونکته حائز اهمیت در اینجا این است که، اولا این اقدام از سوی ارتش آمریکا صورت می گیرد و ثانیا این اقدام در فضای شبکه های اجتماعی مجازی نظیر فیس بوک و توئیتر صورت می گیرد.


    اسرائیل نیز از سیاهی لشکر مجازی مشابهی استفاده می کند؛ به طوری که کاربران در اینترنت به ناگاه با خیل عظیمی از وبلاگ ها، کامنت ها و کاربران اینترنتی در شبکه های مجازی با جهت گیری خاص اسرائیلی مواجه می شوند، در حالی که ممکن است همه این فعالیت ها از طرف یک نفر انجام گیرد.
    سرویس های جاسوسی اسرائیل ، از این تکنیک ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ایران و پس از آن بهره برداری کرده اند، به طوری که باوجود آنکه در ایران فضای توئیتر بسیار ناشناخته بود ولیکن کاربران بسیاری در فضای توئیتر به زبان فارسی، جهت گیری سیاسی خاصی را اتخاذ می کردند که بعدها مشخص شد که این کاربران و اطلاعات آنها منشا اسرائیلی داشته است. در این زمینه در مقاله منتشر شده در مشرق از ثریا سپه پور که کارشناس دیپلماسی عمومی در کالیفرنیای جنوبی است نیز به منشا اسرائیلی این کاربران تاکید شده بود.
    وقتی که صدای یک ملت به اندازه کافی در فضای اینترنت بلند نباشد، "حقیقت" توسط کسانی که در این فضا از صدای بلندتری برخوردار باشند رقم خواهد خورد.
    مشرق



    خبر
    شماره مطلب: 24546
    دفعات دیده شده: 357 | آخرین مشاهده: 3 روز پیش